malta

Tweede-Woning.nl - Wanneer u een 2e huis in Malta wilt kopen of verkopen? Verkopen kan GRATIS!
Op zoek naar Malta? - Zoek Malta in alle zoekmachines
maltacar.com - We offer discount car rental, car hire in all major cities of Malta
Cabla - Maak zelf ook een kabel over Malta
Start een campagne - jouw website over Malta, direct in beeld

Home

Nieuw bericht

Forum info

Zoeken

Onderwerp 
toevoegen aan favorieten lijst Malta > Forum > Algemeen > Info emigreren naar Malta
  Familie Lou..  1. Geplaatst op 31 mei 2005 om 17:00 uur     quote nieuw bericht email edit 

beste,
Jurgen een regelmatig bezoeker van deze site raadde ons aan om onze vraag op het forum van www.malta.nu ook hier te zetten. We kijken uit naar jullie reacties. Alvast bedankt.

Wij hebben plannen om voor een langere periode naar Malta te emigreren. Wie kan ons pro en contra's bezorgen over leven in Malta, of andere tips en raadgevingen? Hoe is het leven en wonen ter plaatse (voor buitenlanders)? Hoe zit het met kinderopvang voor onze peuter? Hoe zijn de geneeskundige zorgen? Zijn er Nederlandse vrouwen ter plaatse die aldaar zwanger zijn geworden en bevallen? Hoe zit het daarmee qua voorzieningen gynaecologie en neonatologie en pediatrie? Mogen huisdieren het land binnen?

Al tips en dergelijke zijn meer dan welkom. Hartelijk bedankt.lesley

Janna  2. Geplaatst op 01 juni 2005 om 16:22 uur     quote nieuw bericht email edit 

Hey Lesley,

Welkom op het forum van Malta.startkabel.nl!!!!!
Emigreren naar Malta!!! Het emigreren op zich zal geen probleem zijn. Ik weet niet of je van plan bent om te gaan werken, want dat zal hoogst waarschijnlijk het eerste probleem opleveren. Een baan vinden!!!
Leven en wonen is qua kosten bijna hetzelfde als in Nederland, maar let wel dat de salarissen hier de helft zijn. Verder is Malta perfect om te leven. Kinderopvang genoeg, redelijke scholen. Gezondheidssysteem is goed geregeld er is alles wat je nodig hebt. Er is hier wel verschil tussen het 'overheids'ziekenhuis en de private ziekenhuizen. Maar dat is hoeveel je je kan permiteren. Maar over het algemeen is de gezondheidszorg goed. Gynaecologie en pediatrie zijn in Malta goed, neonatologie dat weet ik niet. Maar ik zal er eens binnenlopen als ik aan het werk ben.
Wat misschien wel slim is om te melden, is dat Malta stoffig is, kinderen met aanleg voor astma zullen het in ieder geval ook krijgen. Houd het in de gaten, maar laat het je er niet van weerhouden om naar Malta te komen.

Het bevalt mij goed op Malta, zeker het sociale leven is perfect!! En natuurlijk het weer!!!! Mocht je nog meer vragen hebben, stel ze gerust. Ik zal ze zeker proberen te beantwoorden. Evenals Jurgen, haha!! en alle andere hier op het forum!!

Succes!!!

Ciao
Janna

Rene  3. Geplaatst op 03 juni 2005 om 11:39 uur     quote nieuw bericht email edit 

Hoi Lesley,

Als je naar Malta gaat om te rentenieren ben je hier meer dan welkom. Het kost je 1600Lm aan belasting per jaar en dat is het.

Kom je hier om iets op te bouwen, dan is het grote probleem, werk vinden. Zwart ergens achter in de keuken borden wassen voor 1,50 Lm per uur zal wel lukken.

Legaal werk is wat lastiger. Je moet namelijk nog steeds een werkvergunning hebben. Het is niet zo dat, omdat Malta nu bij de EU hoort, dat je overal mag werken en wonen. Toen Malta bij de EU kwam zijn er wat aparte afspraken gemaakt speciaal voor Malta. Werken is daar 1 van. Tot (minstens) 2007 moet je als niet Malthees een werkvergunning hebben.

Dat wil niet zeggen dat het onmogelijk is om hier te werken, het is alleen wat lastiger. Je werkgever moet dan een dergelijk vergunning voor je regelen. Overigens kan je hier nu wel als zelfstandige wat beginnen. Hoewel je daarvoor vaak weer papieren/vergunningen moet hebben en daar zijn ze niet al te vlot mee. Dus ook dat traject kan tegenvallen.

De medische zorg hier vind ik goed. Er is gratis medische zorg, voor een ieder die hier belasting betaalt (dit weet ik niet 100% zeker.) Hier hoor je verschillende verhalen over. Tevens is er het betaalde circuit met privé klinieken etc. Die zijn gewoon goed en goedkoper dan in Nederland.

Een huisarts zit vaak in een apotheek en kost ongeveer 2 a 3Lm consult. Vind je, je huisarts niets, geen probleem er zijn er genoeg. Hetzelfde voor tandartsen, een stuk beter geregeld dan in Nederland.

Scholing; Ook hier gratis onderwijs maar de voertaal is Malthees. Er zijn echter ook voldoende (internationale) scholen die geld kosten, maar waar de hoofdtaal Engels is. Malthese les wordt wel gegeven maar hoef je als buitenlander niet te volgen. Kinderen zijn wel verplicht hier om in schoolkostuum naar school te gaan. Dat is wel even wennen, als ouder dan.

We hebben zelf een zoontje van 6 die hier op school zit en wat opvalt is dat hij huiswerk heeft en dat ze al veel aan rekenen en taal doen. In plaats van dat ze lekker tekenen en spelen en zo. Hier verwachte ze van kinderen van 4 -5 jaar dat ze leren lezen en schrijven en rekenen. Transport van en naar school is geen probleem, kinderen worden met een busje gehaald en gebracht. Erg makkelijk.

Huisdieren mee nemen is erg lastig. Honden en katten moeten ingeënt zijn tegen van alles en nog wat en dan moeten ze nog minsten 3 maanden hier in quarantaine.

Ik hoop dat je wat aan deze informatie hebt. Mocht je nog wat willen weten dan hoor ik het wel.

Groeten René

Familie Lou..  4. Geplaatst op 05 juni 2005 om 14:24 uur     quote nieuw bericht email edit 

Alvast bedankt voor de reacties.

Om nog even verder en duidelijker toe te lichten.
Mijn echtgenoot heeft een jobaanbieding ontvangen. (het is dus niet dat we in het wilde weg e zouden vertrekken)

Wij gaan zeker eerst eens ter plaatse om te kijken of het "klikt met Malta". Toch zijn er ook nog vele vragen en twijfels die opgelost moeten worden vooraleer definitief te emigreren. Deze beslissing is immers niet lichtzinnig te nemen en gans het gezin moet er achter staan.

Wat voor mij het belangrijkste is, is dat ons dochtertje het er goed heeft in alle opzichten en zeker qua gezondheidszorg. Even belangrijk is dat er ook nog plannen zijn om ons gezinnetje uit te breiden. En ook daarvoor moet alles aanwezig zijn. Wij horen zoveel verhalen in onze omgeving van mensen die emigreerden maar die bij het minste dat er was hetzij terug naar Nederland hetzij naar belgië terugkeerden om zich in hun "thuisland" te laten verzorgen. Daarom de vraag naar de gezondheidszorg te Malta qua gynaecologie, neonatologie en pediatrie. Je moet toch ergens met een gerust hart in een "vreemd" land zitten wetende dat als er iets zou zijn tijdens de zwangerschap of met de baby of ... dat je er in goede betrouwbare geneeskundige handen zit.

Nu las ik wel op het forum dat er blijkbaar vanuit Nederland studenten zijn die naar Malta gaan om er vroedkunde en zo te studeren... Is dit een eenmalig geval of is dit iets alledaags... In België gebeurt dit zeker niet. Daarom ook deze vraag.

Groetjes van ons.

Janna  5. Geplaatst op 05 juni 2005 om 21:33 uur     quote nieuw bericht email edit 

Hey

Rene, niet alle gezondheidszorg takken zijn gratis aks je belasting betaald. De eerstelijns zorg is gratis. Secundaire en tertiaire zorg moet je als buitenlander gedeeltelijk betalen, zelfs als je hier belasting betaald. Althans dit zeggen de statuten van st. Luke's.

Verder studeren in Malta, er komen regelmatig nederlanders hier op de universiteit studeren, Meestal voor een jaar plus stage periode. Naar mijn weten studeren en nu 3 Nederlanders op de Universiteit (3Masters en 1Bachelor). Maar als je (voltijd) wilt studeren aan de uniersiteit moet je goed kijken welke studie je wilt gaan doen, want veel studies zijn hier onder Europees niveau. Maar studeren is hier wel gratis.
Trouwens er zijn veel Nederlandse gezondheudszorg studenten die in Belgie gaan studeren hoor!!! Gezondheidszorgopleidingen in Belgie zijn namelijk een van de beste in Europa (op papier naar mijn weten).

Ciao
Janna

Rene  6. Geplaatst op 06 juni 2005 om 14:33 uur     quote nieuw bericht email edit 

Hoi Lesley,

Wat duidelijker nu. Beetje lastig om vragen over gezondheidszorg te beantwoorden, omdat het vaak toch heeft te maken met persoonlijke ervaringen. Zo vind ik de gezondheidszorg hier veel beter dan in Nederland. Maar dat komt omdat ik in Nederland slechte ervaringen had en hier voornamelijk goede. Er zullen ook mensen zijn die dat andersom ervaren. En gelukkig hebben we er tot nu toe niet zo heel veel mee te maken gehad.
Zorg in ieder geval voor een goede expat verzekering als je hier naar toe komt.
Denk dat Malta het qua gezondheidszorg niet slecht doet ten opzichte van ander landen. Je hoeft echt niet bang te zijn dat je hier op een houten plank tussen de vliegen een kind moet baren. Maar ik snap je probleem en misschien dat je wat ziekenhuizen moet bezoeken als je hier komt kijken.

Verder, en dat is zeker prettig met kinderen, het is hier veilig. Vreemde mannen die uit de bosjes springen en kinderen lokken, zijn hier onbekend. Gedeeltelijk omdat hier weinig bosjes zijn maar ook de sociale controle is hier erg groot. Ook als volwassenen kan je hier ’s nachts dronken over straat lopen met een gevulde portemonnee en er overkomt je niets.

Verder is het inderdaad een kwestie van eens proberen (als je die mogelijkheid hebt) Dat moet je toch zelf mee maken/beleven. Het is nogal moeilijk om informatie in te winnen die voornamelijk gevoelsmatig is, de een zegt dit en de andere het tegenovergestelde.
Malta is wat dat betreft een vreemd land. Dat zal je ook wel merken als je het aan mensen vraagt die hier geweest zijn. Of je vindt dit een geweldig land of je vindt het helemaal niets. Een tussenweg is er vaak niet. Ik snap eerlijk gezegd ook niet wat al die toeristen hier doen, maar om hier te leven en te werken is erg prettig. En net als overal, zitten hier aan de voordelen ook weer nadelen, maar dat hou je toch.

Wil je nog wat meer weten dan hoor ik het wel.

Groeten René

Ton En Nicole  7. Geplaatst op 07 augustus 2005 om 10:58 uur     quote nieuw bericht email edit 

Ook wij zijn nu 2 maal in St. Luke's op de noodhulp beland in de (nu 8) keren dat wij in Malta op vakantie/vriendenbezoek zijn geweest. Het gebouw mag er dan niet uit zien, maar de zorg en aandacht die we daar hebben gekregen steekt met kop en schouders uit boven dat wat we in Nederland hebben gezien. Je moet er wel geduld hebben , maar dat komt natuurlijk ook omdat ze aandacht aan je besteden. Alleszins dus een positieve ervaring!

Floor De Vr..  8. Geplaatst op 12 juli 2007 om 10:40 uur     quote nieuw bericht email edit 

Ik Vertrek is weer op zoek naar enthousiaste gezinnen en stellen die gaan emigreren!

De redactie van het populaire emigratieprogramma Ik Vertrek is voor een nieuwe reeks afleveringen weer op zoek naar enthousiaste, bijzondere emigratieverhalen. Zijn jullie een gezin of stel dat op korte termijn (zomer/najaar 2007) Nederland voorgoed achter zich laat om iets nieuws op te starten in het buitenland? Lijkt het jullie leuk om gevolgd te worden door onze camera’s en lief en leed te delen met een dikke miljoen kijkers per week? Stuur dan nu een mail naar de redactie van: ikvertrek@tros.nl.

Erwin  9. Geplaatst op 20 september 2007 om 23:14 uur     quote nieuw bericht email edit 

Allen, vraag me af waar vacatures zijn te vinden in Malta?
Vind het er ook zalig en speel al langer met de gedachte daar ons leventje voort te zetten maar wel met een baan in het vooruitzicht en niet op de bonnefooi met een kleine van 10 maanden.
Wie kan ons een beetje op weg helpen?
Alvast bedankt!

Strengers.wm  10. Geplaatst op 29 september 2007 om 01:29 uur     quote nieuw bericht email edit 

QUOTE:
Op 12 juli 2007 om 10:40 schreef Floor de Vreede het volgende:
Ik Vertrek is weer op zoek naar enthousiaste gezinnen en stellen die gaan emigreren!

De redactie van het populaire emigratieprogramma Ik Vertrek is voor een nieuwe reeks afleveringen weer op zoek naar enthousiaste, bijzondere emigratieverhalen. Zijn jullie een gezin of stel dat op korte termijn (zomer/najaar 2007) Nederland voorgoed achter zich laat om iets nieuws op te starten in het buitenland? Lijkt het jullie leuk om gevolgd te worden door onze camera’s en lief en leed te delen met een dikke miljoen kijkers per week? Stuur dan nu een mail naar de redactie van: ikvertrek@tros.nl.

Ga naar pagina: 1, 2

Ga naar:

Inhoud : DLR
Suggesties voor deze pagina? Klik hier
© 2000-2014 - Startkabel.nl - disclaimer cookiepolicy